Gagarina 11, 87-100 Toruń, p.3
tel.: +48 56 611 22 36
+48 56 611 22 37
fax: +48 56 611 47 56
e-mail: program@absolwent.umk.pl
zdjęcie nagłówkowe

#GRAzUMK. Gry planszowe w edukacji

10 marca 2020

Zgodnie z wytycznymi i zaleceniami rządu RP w związku z rozprzestrzenianiem się SARS-CoV-2 zmuszeni jesteśmy odwołać VI Dzień Gier Planszowych GRAWITACJA, konferencję #GrazUMK.Gry planszowe w edukacji, a także finał rozgrywek w ramach projektu #GRAzUMK.

Nie jest wykluczone, że impreza odbędzie się w innym terminie, ale dzisiaj nie jesteśmy w stanie go podać.


Konferencja szkoleniowa #GRAzUMK odbędzie się w dniu 14 marca 2020 roku w budynku Wydziału Matematyki i Informatyki UMK, podobnie jak Dzień Gier Planszowych GRAWITACJA 2020.  Ma ona charakter szkoleniowy – prowadzona będzie w formie panelowo-warsztatowej. Jest otwarta dla pedagogów i nauczycieli pracujących w szkołach, bibliotekach i instytucjach edukacyjnych i kulturalnych, zwłaszcza dla posiadaczy Karty Absolwenta UMK, którzy mają pierwszeństwo udziału w warsztatach.


Harmonogram

10:00 – 10:30 Rejestracja uczestników
10:30 – 12:00 Część I wykłady (K)

  • RPG zamiast pracy domowej, Maciej Jesionowski, 30 min
  • Zalety gier w edukacji, Aleksandra Skłodowska-Michalak, 30 min
  • Gry a grywalizacja w edukacji, Łukasz Juszczak, 30 min

12:00 – 12:30 Przerwa kawowa i networking

12:30 – 14:15 Część II warsztaty (do wyboru,  z 15-minutową przerwą) i pokazy gier edukacyjnych

Sala warsztatowa (S1) Sala warsztatowa (S2) Sala warsztatowa (S3) Sala pokazowa (P)
Realne wykorzystanie gier w ramach jednostki lekcyjnej (45 min) Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min) networking z prelegentami pokaz gry “Czwarta Władza” (45 min)
Realne wykorzystanie gier w ramach jednostki lekcyjnej (45 min) Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min) pokaz gry “Prawopolis” (45 min)

14:15 – 15:00 – przerwa i networking (S3)

15:00 – 15:30 – wręczenie nagród w rozgrywkach #GRAzUMK (R)

15:30 – 17:00 – Część III – warsztaty narzędziowe (do wyboru) i pokazy gier edukacyjnych

Sala warsztatowa (S2) Sala warsztatowa (S3) Sala pokazowa (P)
Gra (nie)edukacyjna. Jak przekształcić grę rynkową w edukacyjną? (warsztat, 90 min) Klub Gier Planszowych w praktyce (panel, 90 min)
pokaz gry “Czwarta Władza” (45 min)
pokaz gry “Prawopolis” (45 min)
pokaz gry “Clustered” (25 min)

14:00 – 18:00 – potwierdzanie certyfikatów i ankieta ewaluacyjna (S3)


Program

Program został opracowany na podstawie potrzeb zgłaszanych przez nauczycieli-absolwentów UMK w 2019.

Wykłady

RPG zamiast pracy domowej

Maciej Jesionowski, 30 min

Oddziaływanie gier w edukacji nie kończy się wraz z dzwonkiem. Gama kompetencji społecznych, które można rozwijać dzięki grom jest niesamowicie szeroka. O tym, co można osiągnąć wprost lub
w dłuższej perspektywie.
Zalety gier w edukacji

Aleksandra Skłodowska-Michalak, 30 min

Co sprawia, że gry mogą stać się świetnym narzędziem wspomagającym procesy edukacyjne? Jak rozwijają umiejętność czytania, liczenia czy też pamięć i sprawność manualną? Wykład opowie
o grach jako produkcie stworzonym do wpierania nauczyciela.
Gry a grywalizacja w edukacji

Łukasz Juszczak, 30 min

Czym różnią się gry od grywalizacji? Wbrew pozorom nie są to pojęcia tożsame, choć mają ze sobą wiele wspólnego. O tym, jak wspomóc procesy edukacyjne przy pomocy mechanizmów zaczerpniętych z gier.

Warsztaty

Realne wykorzystanie gier w ramach jednostki lekcyjnej

Sławomir Wiechowski, 45 min

16 osób

Jednostka lekcyjna trwa tylko 45 minut. Na ile realne jest, a jeśli tak, to w jaki sposób, przeprowadzenie lekcji w oparciu o grę? Warsztat będzie również okazją do analizy ograniczeń w zastosowaniu gier w edukacji.
Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja?

Paulina Korwek, 45 min

16-20 osób

Gry planszowe opierają się na rywalizacji pomiędzy graczami lub na ich współpracy w celu wspólnego zwycięstwa. Który typ rozgrywki jest lepszy? Podczas warsztatu będzie można dowiedzieć się, w jaki sposób efektywnie wykorzystać oba typy rozgrywek.
Gra (nie)edukacyjna. Jak przekształcić grę rynkową w edukacyjną?

Maciej Jesionowski, 90 min

16 osób

Warsztat narzędziowy. Oferta klasycznych gier edukacyjnych nie jest zbyt rozbudowana. Warsztat będzie okazją do praktycznego sprawdzenia, w jaki sposób przekształcić tytuły dostępne na rynku, by spełniały taką funkcję.
Klub Gier Planszowych w praktyce

Sławomir Wiechowski, 90 min

30 osób

Klub Gier może stanowić (i często stanowi) świetne uzupełnienie edukacji szkolnej. Jak go założyć, prowadzić, współpracować i efektywnie rozwijać? Celem panelu jest wymiana doświadczeń i dobrych praktyk, a także wypracowanie przydatnych narzędzi.

Pokazy gier edukacyjnych

“Czwarta Władza”

10:00 – 19:00

Instytut Dyskursu i Dialogu

Filip Gołębiewski
Sara Smyczek

Czwarta Władza to pierwsza gra planszowa z zakresu edukacji medialnej, która przekazuje wiedzę oraz uczy mechanizmów funkcjonowania współczesnych mediów i ich powiązań ze światem polityki.

Gracze wcielają się w rolę redaktorów naczelnych konkretnych redakcji medialnych i decydują o ich obliczu poprzez wybór linii redakcyjnych. Następnie muszą nagłaśniać takie newsy, które sprzyjają ich realizacji, ale jednocześnie dbać o utrzymanie wystarczająco wysokich poziomów finansów i wiarygodności. Wszystko to przeplatane quizem, który – w przypadku prawidłowych odpowiedzi gracza – zwiększa jego szanse na zwycięstwo, ale go nie gwarantuje!

Gra uczy podejmowania trudnych decyzji i mądrych, choć trudnych kompromisów.

“Prawopolis”

10:00 – 18:00

Fundacja Court Watch Polska

Zofia Branicka
Małgorzata Kamonciak
Monika Macikowska
Angelika Marszałkowska
Paulina Ręklewska
Aleksander Tretyn

Prawopolis, czyli nieznajomość prawa szkodzi.

Poznaj ciekawostki prawne, następnie wykaż się wiedzą i zbieraj punkty, dzięki którym osiągniesz zawodowy sukces! Pnij się po szczeblach prawniczej kariery, aby zostać szanowanym adwokatem.

“Clustered”

15:00 – 17:00

Simplicatus Games

Vegard Farstad
Piotr Skonieczka

Clustered to gra strategiczna posiadająca rekomendację Mensa Ming Games.

Prelegenci

Artur Połeć

koordynator konferencji

Absolwent pedagogiki UMK, trener biznesu, pedagog, wykorzystujący podczas pracy gry oraz elementy grywalizacji. Wieloletni instruktor ZHP oraz organizator i koordynator akcji aktywizujących młodzież. Popularyzator gier planszowych jako narzędzi wspierających rozwój oraz wzbogacających sposób spędzania wspólnego czasu. Prowadzi szkolenia i warsztaty outdoor dla dorosłych oraz młodzieży z zakresu kompetencji społecznych i zawodowych. Prowadzi Klub Gier Planszowych “K10” przy SP nr 10 w Toruniu.
Łukasz Juszczak

prelegent

Socjolog, nauczyciel akademicki i kierownik Pracowni Kształcenia Praktycznego w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Współpracował z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego, prowadząc zajęcia na kierunku humanistyka 2.0: Gamedec – badanie i projektowanie gier. Redaktor naczelny Przystanku Planszówka. Planszomaniak, puzzlomaniak i miłośnik dobrej yerba mate.
Maciej Jesionowski

prelegent

Z wykształcenia psycholog. Prelegent i trener prowadzący zajęcia rozwoju osobistego z wykorzystaniem gier (także o ich projektowaniu). Specjalizuje się w warsztatach z zakresu wykorzystywania gier w edukacji, biznesie i rozwoju. Fan Gry o Tron, The Walking Dead, Battlestar Galactica, gier fabularnych, impro i gier z mechaniką ukrytej tożsamości. Zastępca kierownika Marketingu & PR w Wydawnictwie Rebel. Znany także jako koordynator Festiwalu Gramy i Laboratorium Gier a także kierownik projektu Dungeons & Dragons w kraju.
Paulina Korwek

prelegent

Ukończyła magisterskie studia na kierunkach: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna (WSB w Gdyni) oraz edukacji artystyczna w zakresie sztuk plastycznych (UMK). Do niedawna pracowała jako nauczyciel wszystkich szczebli od przedszkola do szkoły podstawowej, obecnie w Suskim Ośrodku Kultury jest instruktorem zajęć m.in. plastycznych z dziećmi i dorosłymi. Od 4 lat prowadzi tam Klub Gier Planszowych SKAMA.
Od kilku lat organizuje liczne spotkania, turnieje oraz wydarzenia z grami planszowymi. Gry towarzyszą jej w codziennym życiu zarówno prywatnie jak i w pracy. Potencjał w wykorzystywaniu gier dostrzega nie tylko w rozgrywkach, ale również w wykorzystywaniu ich jako narzędzia i pomoce do innych kreatywnych działań, również m.in. do zajęć plastycznych.
Aleksandra Skłodowska-Michalak

prelegent

Kilka lat temu zagrała z grupą licealnych przyjaciół w Świat Dysku Ankh-Morpork i absolutnie się zakochała. Od tej pory gry towarzyszą jej na każdym kroku, od prawie trzech lat również służbowo. Zajmuje się marketingiem gier planszowych w Wydawnictwie NASZA KSIĘGARNIA, gdzie koordynuje wszystkie działania promocyjne i eventowe. Wcześniej pracowała jako nauczyciel języka angielskiego, więc temat gier wykorzystywanych w edukacji jest jej bardzo bliski. Choć prywatnie jest fanką gier ekonomicznych, docenia potencjał gier o prostych zasadach, które można wykorzystać na zajęciach z dziećmi.
Sławomir Wiechowski

prelegent

Specjalista od gier planszowych, nauczyciel, trener, tutor. Ekspert od dostosowania uczenia się poprzez nowoczesne gry planszowe, wykorzystania gier jako narzędzi diagnostycznych i profilaktycznych w edukacji dzieci i młodzieży. W roku 2011 odznaczony przez Prezydenta Polski tytułem Wychowawca roku. Założyciel największego w Polsce klubu gier planszowych Pionkolandia, a także autor i projektant gier planszowych. Prowadzi cykle szkoleń: „Wykorzystanie gier planszowych w edukacji”, „Projektowanie gier”. Jako animator kultury organizuje szereg imprez, eventów, konkursów i turniejów ogólnopolskich. Z zamiłowania fotograf i amator biegów. Od 2014 roku członek Kapituły Nagroda Gra Roku. Recenzent gier w serwisie Znadplansz.pl.

Koszty

Udział w konferencji jest bezpłatny.


Zapisy

Na konferencję obowiązują zapisy przez formularz internetowy.

W przypadku warsztatów (ograniczona liczba miejsc) pierwszeństwo udziału będą mieli posiadacze Karty Absolwenta UMK oraz koordynatorzy rozgrywek w edukacyjne gry planszowe, prowadzonych w ramach projektu #GRAzUMK. Osoby, które nie dostaną się na warsztaty, będą mogły skorzystać z atrakcji w ramach Dnia Gier Planszowych Grawitacja 2020 (strefa wolnego grania, turnieje i pokazy gier planszowych).

Zgłoszenia przyjmujemy do 29 lutego 2020.


Akredytacja

Akredytacja uczestników konferencji odbędzie się między 9:30 a 10:00. Bardzo prosimy nie przychodzić na ostatnią chwilę ponieważ nie będziemy w stanie obsłużyć jednocześnie 80 uczestników.

  • Przy wejściu do budynku w punkcie informacyjnym prosimy o pobranie opaski na rękę (odpowiednio absolwenta lub sympatyka UMK).
  • Po zostawieniu okrycia w szatni (plan budynku) prosimy udać się do sali konferencyjnej (K) w celu potwierdzenia obecności, pobrania certyfikatu uczestnictwa i potwierdzenia gotowości uczestnictwa w wybranych warsztatach.

Przed rozpoczęciem konferencji będziemy prosili o potwierdzenie gotowości udziału w warsztach. Dotyczy to zarówno osób z listy głównej, jak i rezerwowej. Dzięki temu będziemy w stanie określić, ile osób z listy głównej się wykruszyło i zaprosić osoby z listy rezerwowej. Ogłosimy to zaraz po części panelowej.

W przypadku 3 warsztatów mamy jeszcze wolne miejsca na liście głównej. Będzie można się na nie dopisać na miejscu.

  • Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min), Paulina Korwek, 12:30 – 13:15, S2 (3 wolne miejsca)
  • Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min), Paulina Korwek, 12:30 – 13:15, S2 (4 wolne miejsca)
  • Klub Gier Planszowych w praktyce (90 min), Sławomir Wiechowski, 15:30 – 17:00, S3 (11 wolnych miejsc)

Certyfikaty udziału

Zainteresowani uczestnicy konferencji, którzy zgłosili udział poprzez formularz internetowy i potwierdzą udział na liście obecności na wykładach i warsztatach, otrzymają certyfikat uczestnictwa. Prosimy o zaznaczenie odpowiedniej opcji w formularzu zgłoszeniowym.

Certyfikaty będą wydawane przed konferencją. Zawierają spis wszystkich paneli, warsztatów i pokazów oraz miejsce na potwierdzenie udziału przez prowadzącego. Po zakończeniu udziału w konferencji (skorzystaniu ze wszystkich interesujących punktów programu i zebraniu podpisów) prosimy o podejście do sali S3 (od 14:00 do 18:00) w celu podpieczętowania certyfikatu przez organizatora.