#GRAzUMK. Gry planszowe w edukacji
10 marca 2020
Zgodnie z wytycznymi i zaleceniami rządu RP w związku z rozprzestrzenianiem się SARS-CoV-2 zmuszeni jesteśmy odwołać VI Dzień Gier Planszowych GRAWITACJA, konferencję #GrazUMK.Gry planszowe w edukacji, a także finał rozgrywek w ramach projektu #GRAzUMK.
Nie jest wykluczone, że impreza odbędzie się w innym terminie, ale dzisiaj nie jesteśmy w stanie go podać.
Konferencja szkoleniowa #GRAzUMK odbędzie się w dniu 14 marca 2020 roku w budynku Wydziału Matematyki i Informatyki UMK, podobnie jak Dzień Gier Planszowych GRAWITACJA 2020. Ma ona charakter szkoleniowy – prowadzona będzie w formie panelowo-warsztatowej. Jest otwarta dla pedagogów i nauczycieli pracujących w szkołach, bibliotekach i instytucjach edukacyjnych i kulturalnych, zwłaszcza dla posiadaczy Karty Absolwenta UMK, którzy mają pierwszeństwo udziału w warsztatach.
Harmonogram
10:00 – 10:30 Rejestracja uczestników
10:30 – 12:00 Część I – wykłady (K)
- RPG zamiast pracy domowej, Maciej Jesionowski, 30 min
- Zalety gier w edukacji, Aleksandra Skłodowska-Michalak, 30 min
- Gry a grywalizacja w edukacji, Łukasz Juszczak, 30 min
12:00 – 12:30 Przerwa kawowa i networking
12:30 – 14:15 Część II – warsztaty (do wyboru, z 15-minutową przerwą) i pokazy gier edukacyjnych
Sala warsztatowa (S1) | Sala warsztatowa (S2) | Sala warsztatowa (S3) | Sala pokazowa (P) |
Realne wykorzystanie gier w ramach jednostki lekcyjnej (45 min) | Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min) | networking z prelegentami | pokaz gry “Czwarta Władza” (45 min) |
Realne wykorzystanie gier w ramach jednostki lekcyjnej (45 min) | Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min) | pokaz gry “Prawopolis” (45 min) |
14:15 – 15:00 – przerwa i networking (S3)
15:00 – 15:30 – wręczenie nagród w rozgrywkach #GRAzUMK (R)
15:30 – 17:00 – Część III – warsztaty narzędziowe (do wyboru) i pokazy gier edukacyjnych
Sala warsztatowa (S2) | Sala warsztatowa (S3) | Sala pokazowa (P) |
Gra (nie)edukacyjna. Jak przekształcić grę rynkową w edukacyjną? (warsztat, 90 min) | Klub Gier Planszowych w praktyce (panel, 90 min) |
pokaz gry “Czwarta Władza” (45 min) |
pokaz gry “Prawopolis” (45 min) | ||
pokaz gry “Clustered” (25 min) |
14:00 – 18:00 – potwierdzanie certyfikatów i ankieta ewaluacyjna (S3)
Program
Program został opracowany na podstawie potrzeb zgłaszanych przez nauczycieli-absolwentów UMK w 2019.
Wykłady
RPG zamiast pracy domowej
Maciej Jesionowski, 30 min |
Oddziaływanie gier w edukacji nie kończy się wraz z dzwonkiem. Gama kompetencji społecznych, które można rozwijać dzięki grom jest niesamowicie szeroka. O tym, co można osiągnąć wprost lub w dłuższej perspektywie. |
Zalety gier w edukacji
Aleksandra Skłodowska-Michalak, 30 min |
Co sprawia, że gry mogą stać się świetnym narzędziem wspomagającym procesy edukacyjne? Jak rozwijają umiejętność czytania, liczenia czy też pamięć i sprawność manualną? Wykład opowie o grach jako produkcie stworzonym do wpierania nauczyciela. |
Gry a grywalizacja w edukacji
Łukasz Juszczak, 30 min |
Czym różnią się gry od grywalizacji? Wbrew pozorom nie są to pojęcia tożsame, choć mają ze sobą wiele wspólnego. O tym, jak wspomóc procesy edukacyjne przy pomocy mechanizmów zaczerpniętych z gier. |
Warsztaty
Realne wykorzystanie gier w ramach jednostki lekcyjnej
Sławomir Wiechowski, 45 min 16 osób |
Jednostka lekcyjna trwa tylko 45 minut. Na ile realne jest, a jeśli tak, to w jaki sposób, przeprowadzenie lekcji w oparciu o grę? Warsztat będzie również okazją do analizy ograniczeń w zastosowaniu gier w edukacji. |
Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja?
Paulina Korwek, 45 min 16-20 osób |
Gry planszowe opierają się na rywalizacji pomiędzy graczami lub na ich współpracy w celu wspólnego zwycięstwa. Który typ rozgrywki jest lepszy? Podczas warsztatu będzie można dowiedzieć się, w jaki sposób efektywnie wykorzystać oba typy rozgrywek. |
Gra (nie)edukacyjna. Jak przekształcić grę rynkową w edukacyjną?
Maciej Jesionowski, 90 min 16 osób |
Warsztat narzędziowy. Oferta klasycznych gier edukacyjnych nie jest zbyt rozbudowana. Warsztat będzie okazją do praktycznego sprawdzenia, w jaki sposób przekształcić tytuły dostępne na rynku, by spełniały taką funkcję. |
Klub Gier Planszowych w praktyce
Sławomir Wiechowski, 90 min 30 osób |
Klub Gier może stanowić (i często stanowi) świetne uzupełnienie edukacji szkolnej. Jak go założyć, prowadzić, współpracować i efektywnie rozwijać? Celem panelu jest wymiana doświadczeń i dobrych praktyk, a także wypracowanie przydatnych narzędzi. |
Pokazy gier edukacyjnych
“Czwarta Władza”
10:00 – 19:00 Filip Gołębiewski |
Czwarta Władza to pierwsza gra planszowa z zakresu edukacji medialnej, która przekazuje wiedzę oraz uczy mechanizmów funkcjonowania współczesnych mediów i ich powiązań ze światem polityki.
Gracze wcielają się w rolę redaktorów naczelnych konkretnych redakcji medialnych i decydują o ich obliczu poprzez wybór linii redakcyjnych. Następnie muszą nagłaśniać takie newsy, które sprzyjają ich realizacji, ale jednocześnie dbać o utrzymanie wystarczająco wysokich poziomów finansów i wiarygodności. Wszystko to przeplatane quizem, który – w przypadku prawidłowych odpowiedzi gracza – zwiększa jego szanse na zwycięstwo, ale go nie gwarantuje! Gra uczy podejmowania trudnych decyzji i mądrych, choć trudnych kompromisów. |
“Prawopolis”
10:00 – 18:00 Zofia Branicka |
Prawopolis, czyli nieznajomość prawa szkodzi.
Poznaj ciekawostki prawne, następnie wykaż się wiedzą i zbieraj punkty, dzięki którym osiągniesz zawodowy sukces! Pnij się po szczeblach prawniczej kariery, aby zostać szanowanym adwokatem. |
“Clustered”
15:00 – 17:00 Vegard Farstad |
Clustered to gra strategiczna posiadająca rekomendację Mensa Ming Games. |
Prelegenci
Artur Połeć
koordynator konferencji |
Absolwent pedagogiki UMK, trener biznesu, pedagog, wykorzystujący podczas pracy gry oraz elementy grywalizacji. Wieloletni instruktor ZHP oraz organizator i koordynator akcji aktywizujących młodzież. Popularyzator gier planszowych jako narzędzi wspierających rozwój oraz wzbogacających sposób spędzania wspólnego czasu. Prowadzi szkolenia i warsztaty outdoor dla dorosłych oraz młodzieży z zakresu kompetencji społecznych i zawodowych. Prowadzi Klub Gier Planszowych “K10” przy SP nr 10 w Toruniu. |
Łukasz Juszczak
prelegent |
Socjolog, nauczyciel akademicki i kierownik Pracowni Kształcenia Praktycznego w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy. Współpracował z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego, prowadząc zajęcia na kierunku humanistyka 2.0: Gamedec – badanie i projektowanie gier. Redaktor naczelny Przystanku Planszówka. Planszomaniak, puzzlomaniak i miłośnik dobrej yerba mate. |
Maciej Jesionowski
prelegent |
Z wykształcenia psycholog. Prelegent i trener prowadzący zajęcia rozwoju osobistego z wykorzystaniem gier (także o ich projektowaniu). Specjalizuje się w warsztatach z zakresu wykorzystywania gier w edukacji, biznesie i rozwoju. Fan Gry o Tron, The Walking Dead, Battlestar Galactica, gier fabularnych, impro i gier z mechaniką ukrytej tożsamości. Zastępca kierownika Marketingu & PR w Wydawnictwie Rebel. Znany także jako koordynator Festiwalu Gramy i Laboratorium Gier a także kierownik projektu Dungeons & Dragons w kraju. |
Paulina Korwek
prelegent |
Ukończyła magisterskie studia na kierunkach: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna (WSB w Gdyni) oraz edukacji artystyczna w zakresie sztuk plastycznych (UMK). Do niedawna pracowała jako nauczyciel wszystkich szczebli od przedszkola do szkoły podstawowej, obecnie w Suskim Ośrodku Kultury jest instruktorem zajęć m.in. plastycznych z dziećmi i dorosłymi. Od 4 lat prowadzi tam Klub Gier Planszowych SKAMA. Od kilku lat organizuje liczne spotkania, turnieje oraz wydarzenia z grami planszowymi. Gry towarzyszą jej w codziennym życiu zarówno prywatnie jak i w pracy. Potencjał w wykorzystywaniu gier dostrzega nie tylko w rozgrywkach, ale również w wykorzystywaniu ich jako narzędzia i pomoce do innych kreatywnych działań, również m.in. do zajęć plastycznych. |
Aleksandra Skłodowska-Michalak
prelegent |
Kilka lat temu zagrała z grupą licealnych przyjaciół w Świat Dysku Ankh-Morpork i absolutnie się zakochała. Od tej pory gry towarzyszą jej na każdym kroku, od prawie trzech lat również służbowo. Zajmuje się marketingiem gier planszowych w Wydawnictwie NASZA KSIĘGARNIA, gdzie koordynuje wszystkie działania promocyjne i eventowe. Wcześniej pracowała jako nauczyciel języka angielskiego, więc temat gier wykorzystywanych w edukacji jest jej bardzo bliski. Choć prywatnie jest fanką gier ekonomicznych, docenia potencjał gier o prostych zasadach, które można wykorzystać na zajęciach z dziećmi. |
Sławomir Wiechowski
prelegent |
Specjalista od gier planszowych, nauczyciel, trener, tutor. Ekspert od dostosowania uczenia się poprzez nowoczesne gry planszowe, wykorzystania gier jako narzędzi diagnostycznych i profilaktycznych w edukacji dzieci i młodzieży. W roku 2011 odznaczony przez Prezydenta Polski tytułem Wychowawca roku. Założyciel największego w Polsce klubu gier planszowych Pionkolandia, a także autor i projektant gier planszowych. Prowadzi cykle szkoleń: „Wykorzystanie gier planszowych w edukacji”, „Projektowanie gier”. Jako animator kultury organizuje szereg imprez, eventów, konkursów i turniejów ogólnopolskich. Z zamiłowania fotograf i amator biegów. Od 2014 roku członek Kapituły Nagroda Gra Roku. Recenzent gier w serwisie Znadplansz.pl. |
Koszty
Udział w konferencji jest bezpłatny.
Zapisy
Na konferencję obowiązują zapisy przez formularz internetowy.
W przypadku warsztatów (ograniczona liczba miejsc) pierwszeństwo udziału będą mieli posiadacze Karty Absolwenta UMK oraz koordynatorzy rozgrywek w edukacyjne gry planszowe, prowadzonych w ramach projektu #GRAzUMK. Osoby, które nie dostaną się na warsztaty, będą mogły skorzystać z atrakcji w ramach Dnia Gier Planszowych Grawitacja 2020 (strefa wolnego grania, turnieje i pokazy gier planszowych).
Zgłoszenia przyjmujemy do 29 lutego 2020.
Akredytacja
Akredytacja uczestników konferencji odbędzie się między 9:30 a 10:00. Bardzo prosimy nie przychodzić na ostatnią chwilę ponieważ nie będziemy w stanie obsłużyć jednocześnie 80 uczestników.
- Przy wejściu do budynku w punkcie informacyjnym prosimy o pobranie opaski na rękę (odpowiednio absolwenta lub sympatyka UMK).
- Po zostawieniu okrycia w szatni (plan budynku) prosimy udać się do sali konferencyjnej (K) w celu potwierdzenia obecności, pobrania certyfikatu uczestnictwa i potwierdzenia gotowości uczestnictwa w wybranych warsztatach.
Przed rozpoczęciem konferencji będziemy prosili o potwierdzenie gotowości udziału w warsztach. Dotyczy to zarówno osób z listy głównej, jak i rezerwowej. Dzięki temu będziemy w stanie określić, ile osób z listy głównej się wykruszyło i zaprosić osoby z listy rezerwowej. Ogłosimy to zaraz po części panelowej.
W przypadku 3 warsztatów mamy jeszcze wolne miejsca na liście głównej. Będzie można się na nie dopisać na miejscu.
- Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min), Paulina Korwek, 12:30 – 13:15, S2 (3 wolne miejsca)
- Kiedy rywalizacja, a kiedy kooperacja? (45 min), Paulina Korwek, 12:30 – 13:15, S2 (4 wolne miejsca)
- Klub Gier Planszowych w praktyce (90 min), Sławomir Wiechowski, 15:30 – 17:00, S3 (11 wolnych miejsc)
Certyfikaty udziału
Zainteresowani uczestnicy konferencji, którzy zgłosili udział poprzez formularz internetowy i potwierdzą udział na liście obecności na wykładach i warsztatach, otrzymają certyfikat uczestnictwa. Prosimy o zaznaczenie odpowiedniej opcji w formularzu zgłoszeniowym.
Certyfikaty będą wydawane przed konferencją. Zawierają spis wszystkich paneli, warsztatów i pokazów oraz miejsce na potwierdzenie udziału przez prowadzącego. Po zakończeniu udziału w konferencji (skorzystaniu ze wszystkich interesujących punktów programu i zebraniu podpisów) prosimy o podejście do sali S3 (od 14:00 do 18:00) w celu podpieczętowania certyfikatu przez organizatora.