Astronomiczna Majówka
28 maja 2006
Piwnice

28 maja 2006 odbyła się Astronomiczna Majówka z udziałem profesora Aleksandra Wolszczana. W zaplanowanym na niedzielne popołudnie rajdzie rowerowym przeszkodził nam ulewny deszcz. Pogoda nie odstraszyła nas jednak na dobre - przy pomocy wszelkich dostępnych środków udaliśmy się na wizytę do Centrum Astronomii UMK w Piwnicach. Pracownik Centrum, mgr Eugeniusz Pazderski wprowadził nas w tajniki radioastronomii. Zgromadzeni mogli z bliska obejrzeć największy w Europie Środkowej radioteleskop oraz jego sterownię. W obserwatorium optycznym mgr Stanisław Krawczyk pokazywał nam jak poszukiwać plam na Słońcu, a profesor Andrzej Strobel opowiadał o historii odkryć astronomicznych i demonstrował tradycyjne teleskopy optyczne.

Majówka była też okazją do spotkania z odkrywcą pierwszego układu planetarnego poza Układem Słonecznym, znanym na całym świecie wychowankiem toruńskiej astronomii - profesorem Aleksandrem Wolszczanem. Słynny astrofizyk z humorem odpowiadał na pytania zgromadzonych. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda codzienna praca naukowca i związana z nią walką o fundusze na badania, a także wsparcie uczelni ze strony absolwentów. Na zakończenie profesor wspomniał też o wyścigu Amerykanów z Chińczykami na Księżyc oraz o swym zamiłowaniu do niewielkich teleskopów optycznych i do... gotowania. Był to doskonały wstęp do dalszych rozmów przy piknikowym poczęstunku – były grillowane kiełbaski, chleb ze smalcem i ciasto. Jak co roku rozstaliśmy się w świetnych humorach, z nadzieją na kolejne spotkanie.

Zobacz zdjęcia z wycieczki